W Polsce prawo konsumenckie przewiduje możliwość zwrotu towarów zakupionych na odległość (np. przez internet)
bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od daty otrzymania przesyłki.
To prawo dotyczy zarówno nowych, jak i używanych produktów, o ile ich stan nie wyklucza dalszej sprzedaży.
Jeżeli produkt został użyty w sposób, który wykracza poza normalne testowanie (np. użycie zegarka/smartwatcha dłuższy czas, zniszczenie opakowania), sprzedawca może potrącić część zwracanej kwoty odpowiadającą zmniejszeniu wartości towaru.
Przy zwrocie używanego produktu konsument może ponosić odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy, jeżeli korzystał z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.
W praktyce oznacza to, że sprzedawca może potrącić z kwoty zwrotu koszt odpowiadający zmniejszeniu wartości produktu.
Jak wycenić wartość zwrotu używanego towaru?
Kwota zwrotu będzie odpowiadała zapłaconej cenie towaru, pomniejszonej o wartość wynikającą z jego nadmiernego użytkowania.
PRZYKŁAD 1
Usuwalne ślady użytkowania (np. pasek, sprzączka, bransoleta)
Jeżeli klient zwraca produkt z paskiem z widocznymi śladami użytkowania (zagniecenia od noszenia zegarka na ręce) kwota zwrotu powinna być pomniejszona o koszt wymiany użytkowanego elementu (np pasek skórzany 40 zł).
PRZYKŁAD 2
Zwrot niekompletnego zestawu
Jeżeli klient zwraca zestaw smartwatch np. bez kabla ładującego, kwota zwrotu powinna być pomniejszona o koszt uzupełnienia brakującego elementu (koszt kabla ładującego np. 40 zł).
PRZYKŁAD 3
Brak lub zniszczenie oryginalnego opakowania / dokumentacji
W przypadku braku lub zniszczenia oryginalnego opakowania, karty gwarancyjnej, instrukcji obsługi można wystawić produkt jako niekompletny na aukcji na Allegro. Kwota uzyskana ze sprzedaży (pomniejszona o koszty wystawienia aukcji oraz prowizję Allegro) zostanie zwrócona klientowi.
PRZYKŁAD 4
Elementy niemożliwe do wymiany - np. porysowany ekran smartwatcha
W przypadku zwrotu produktu z elementami niemożliwymi do wymiany (np. porysowane szkło smartwatcha), można wystawić produkt jako używany na aukcji na Allegro. Kwota uzyskana ze sprzedaży (pomniejszona o koszty wystawienia aukcji oraz prowizję Allegro) zostanie zwrócona klientowi.
Jeśli konsument kupił produkt za 200 zł i zdecydował się go zwrócić, ale towar był używany w sposób obniżający jego wartość o 40 zł (np. pasek ze śladami użytkowania), sprzedawca może zwrócić tylko 160 zł.
PROCES ZWROTU:
|